BIOPLUG
Opdrachtgever Kwekerij André den Drijver / BioPlug, Naaldwijk
Opdracht Ontwerp logo + huisstijl en briefpapier
Kweker André den Drijver vroeg COWBOYJO om een logo te ontwerpen voor het product BIOPLUG dat hij verkoopt; dat zijn plantpotjes van papier. Het papier van de pot bevat géén plastics en is dus volledig biologisch gecertificeerd.
De BIOPLUG is een biologisch afbreekbare papieren hoes die de groeiende plant omhult en de conventionele plastic pot of zak vervangt. De BIOPLUG gaat met de plant naar het veld of de tuin, waar de wortels gemakkelijk door het papier kunnen groeien. In de meeste delen van de wereld wordt plastic nog steeds gebruikt voor de vermeerdering van jonge planten. Kunststofoplossingen zijn echter niet praktisch en niet ideaal; ze kunnen grote milieuschade veroorzaken als ze op het veld worden achtergelaten, vanwege de zeer lange tijd om af te breken.
Verschil ‘afbreekbaar’ en ‘biologisch afbreekbaar’
– Afbreekbaar
Afbreekbaar betekent dat iets in de loop van de tijd in kleinere stukken uiteenvalt. Tegenwoordig bevatten de meeste andere papierpotten die op de markt worden verkocht plasticvezels die zullen worden afgebroken tot microplastic, onzichtbaar voor het menselijk oog, maar nog steeds plastic.
– Biologisch afbreekbaar
Biologisch afbreekbaar betekent dat het afbreekbaar is, maar het betekent ook iets meer: het betekent dat het kan worden afgebroken door het metabolisme van micro-organismen, leidend tot de productie van CO2, H2O, methaan, biomassa en minerale zouten, afhankelijk van de omgevingscondities van het proces.
Logo en huisstijlelementen
Het logo toont 3 papieren (BioPlug) plantpotjes met de kenmerkende gaatjes waardoorheen de plant kan groeien. Deze gaatjes (het papier) komen terug op het briefpapier als achtergrond, in de vorm van een soort ‘watermerk’.
Reactie van de opdrachtgever
“Ik vind het een leuk ontwerp geworden en de samenwerking ging ook lekker vlot. Top gedaan met een mooi resultaat.”